banner

Selaras dengan perubahan dalam sistem pendidikan maupun transformasi dalam kurikulum pendidikan, pendidikan untuk golongan OKU perlu selari dengan golongan anak-anak di arus perdana. Sistem pendidikan khas di Malaysia seharusnya tidak lagi berada di takuk lama. Kalau selama ini anak-anak OKU berada di tahap kelas ketiga disebabkan oleh ketidakmampuan mereka menguasai akademik, stigma ini pahan ini perlu dilaksanakan secara menyeluruh. Kalau OKU pekak gagal dalam akademik disebabkan ketidakmampuan menguasai bahasa, mesti difikirkan cara untuk mengatasinya. Kerajaan telah berbelanja jutaan ringgit bagi membiayai keperluan pemerolehan bahasa untuk anak OKU pekak. Guru-guru telah dihantar untuk menjalani latihan kemahiran pakar audiologi dan jurupulih pertuturan. Pusat-pusat perkhidmatan pendidikan khas yang lengkap dengan peralatan telah dibina; perjawatan guru pertuturan juga telah diwujudkan dan elaun insentif telahpun diberi kepada guru yang mengajar OKU. Tapi majoriti anak-anak OKU pekak masih lagi di tahap lama, tiada bahasa. Namun begitu ada juga terdapat guru-guru yang benar-benar berusaha memanfaatkan bayaran insentif RM250.00 dengan mendidik anak-anak OKU pekak sehingga berjaya ke peringkat IPTA,

Monday, 3 December 2012

PERABOT INOVATIF DARI FRIM


5 Julai 2012 (Khamis) – Institut Penyelidikan Perhutanan Malaysia (FRIM) akan mempamerkan salah satu daripada produk perabot inovatifnya, iaitu Modular Perabot Luaran, pada Spogagafa 2012 iaitu pameran dagang tahunan terbesar di dunia berkaitan produk taman yang akan diadakan di Cologne, Jerman, September nanti. Produk FRIM ini akan dibawa ke sana untuk dipamerkan oleh syarikat  Supreme Tropical Furniture Sdn Bhd (STFSB) yang membuat dan mengekspot pelbagai jenis perabot taman berasaskan kayu ke serata dunia termasuk UK, Eropah, USA dan Australia. click here



No comments:

Post a Comment